Franc Kafka
FRANC
KAFKA
Najbliže
selo
Moj
deda je imao običaj da kaže: „Život je začudo kratak. Sada, kada ga se
prisećam, on mi se toliko sažima da, na primer, jedva shvatam kako se neki mlad
čovek može odlučiti da odjaše u najbliže selo, bez bojazni da – uopšte ne
uzimajući u obzir mogućne nesrećne slučajeve – već i trajanje običnog života,
koji srećno protiče, ni blizu neće biti dovoljno za takav jedan put.“
Prometej
O Prometeju pričaju
četiri predanja: prema prvome, pošto je bogove izdao ljudima, prikovali su ga
za Kavkaz, i bogovi su poslali orlove koji su proždirali njegovu jetru što je
neprestano rasla iznova.
Prema drugome, Prometej
se od bola što mu ga je nanosilo kljuvanje sve više utiskivao u stenu, dok nije
postao jedno s njom.
Prema trećem, tokom
tisuća godina zaboravljena je njegova izdaja, zaboravili su bogovi, orlovi, on
sam.
Prema četvrtom,
zamorili su ga se kad je za njegovo postojanje nestalo razloga. Umorili su se
bogovi, umorili orlovi, rana se umorno zatvorila.
Ostala je neobjašnjiva
stenovita planina. – Predanje pokušava da objasni neobjašnjivo. Pošto ono
proističe iz istinite podloge, mora u neobjašnjivom i okončati.
Gradski grb
Pri građenju Vavilonske
kule isprva je sve bilo u kakvom-takvom redu; štaviše, reda je možda i odviše
bilo: preterano su mislili na putokaze, tumače, radničke stanove i povezne
puteve, kao da pred sobom imaju vekove tokom kojih mogu neometano raditi. Čak
je u to vreme vladajuće mišljenje bilo da se uopšte ne može raditi dovoljno
sporo; trebalo je tek malčice preterati s ovim mišljenjem pa bi se moralo
odustati već i od polaganja temelja. To su, naime, ovako obrazlagali: suština
celog poduhvata jeste misao da se izgradi kula koja će dopirati do neba. Pored
ove misli sve drugo je sporedno. Ta misao, kad se jednom pojmi u svoj svojoj
veličini, više ne može nestati; dokle god bude ljudi, postojaće i snažna želja
da se kula izgradi do kraja. Što se toga tiče, međutim,ne treba brinuti za
budućnost, naprotiv: znanje čovečanstva se povećava, građevinarstvo je
napredovalo i još će napredovati, rad za koji je nama potrebna godina dana
možda će kroz sto godina biti obavljen za šest meseci, a uz to će biti bolji,
trajniji. Pa zašto, dakle, već danas trošiti snagu do krajnjih granica? To bi
imalo smisla samo kad bismo se mogli nadati da ćemo izgraditi kulu za života jedne generacije. Ali to se nikako ne
može očekivati. Pre se može zamisliti da će sledeća generacija, sa svojim
usavršenim znanjem, naći da je rad prethodne bio loš i da će srušiti ono što je
sagrađeno, kako bi iznova počela. Takve misli su sputavale snagu, pa su više
nego o gradnji kule brinuli o izgradnji radničkog naselja. Radnici iz svake
pokrajine hteli su da imaju najlepše stanove, i otuda su proisticale raspre,
koje su rasle do krvavih bitaka. Te bitke više nisu prestajale; vođama su one
bile nov argument da kulu, već i zato što nije bilo neophodnog usredsređenja,
treba graditi vrlo sporo ili, još bolje, tek pošto se zaključi opšti mir. Ali
vreme nisu provodili samo u bitkama, nego su za
vreme prekida ulepšavali grad, čime su, istina, izazivali novu zavist i
nove bitke. Tako je proteklo vreme prve generacije, ali nijedna potonja nije
bila drukčija, samo što je spretnost neprestano rasla, a s njome i ratobornost.
Tome se pridružila činjenica da je već druga ili treća generacija uvidela
besmislenost izgradnje kule koja bi dopirala do neba, ali već su bili i odviše
uzajamno povezani da bi napustili grad.
Sve priče i pesme koje
su nastale u tom gradu ispunjene su čežnjom za prorečenim danom u koji će
džinovska pesnica, sa pet uzastopnih udaraca, zdrobiti grad. Otuda grad i ima
pesnicu u grbu.
Noću
Potonuo u noć. Kao što
ponekad obaramo glavu da bismo razmišljali, tako biti potpuno potonuo u noć.
Unaokolo spavaju ljudi. Malena gluma, nevina samoobmana je to što oni spavaju u
kućama, u čvrstim krevetima, pod čvrstim krovom, ispruženi ili zgrčeni na
dušecima, u čaršavima, pod jorganima – uistinu su se okupili kao što su nekad u
davno doba ili kasnije u pustome kraju, kao tabor pod vedrim nebom, nepregledno
mnoštvo ljudi, vojska, narod, pod hladnim nebom na hladnoj zemlji, bacivši se
onde gde su pre toga stajali, sa čelom pritisnutim na mišicu, licem okrenuti
zemlji, mirno dišući. A ti bdiš, jedan si od budnih čuvara, sledećeg pronalaziš
mašući zapaljenim prućem uzetim iz gomile kraj tebe. Zašto bdiš? Neko mora
bdeti, rečeno je. Nekog mora biti ovde.
Istina o Sanču Pansi
Sančo Pansa - koji se, uostalom, time nikada nije hvalio - uspeo je tokom godina, poručujući ogroman broj romana o vitezovima i razbojnicima, da u večernjim i noćnim časovima u toj meri odagna od sebe svoga đavola, kojem je kasnije dao ime Don Kihot, da je ovaj zatim, izgubivši oslonac, izvodio najluđa dela, ali pošto nije bilo nekog unapred određenog predmeta - jer taj predmet je trebalo da bude upravo Sančo Pansa - ova dela nikom nisu nanosila štete. Sančo Pansa, slobodan čovek, neuzbuđeno je, možda podstaknut izvesnim osećanjem odgovornosti, pratio Don Kihota u njegovim pohodima i to mu je pružalo veliku i korisnu zabavu do kraja života.