NIKITA STANESKU, JAKOVLJEVA BORBA S ANĐELOM ILI IDEJA O "TI"









NIKITA STANESKU

JAKOVLJEVA BORBA S ANĐELOM ILI IDEJA O "TI"

I

Ono što je dalje od mene
premda je bliže meni
zove se "ti".

Eto, probudih se, otimajući se.
Otimalo se "ti" u meni,
otimao si se, ti kapku,
ti ruko, ti nogo, otimala si se
i mada sam ležao, trčao sam
oko svog imena.
Svom imenu samo ne kažem "ti";
uostalom, moja duša sama
je "ti",
ti dušo.

II
"Smejao si se."
Ja sam porekao i kazao:
"Nisam se smejao." Jer sam se bojao.
A on je kazao:"Ne, ne, smejao si se."
Zaista se moje ime bacilo na njega
oslanjajući se kao o štap o moje telo,
protiv "ti",
telo svih imena,
protiv "ti",
otac svih brojeva.

A on,
kad je svitalo,
nije više mislio na mene.
Zaboravio me.

III

"Promeni ime", reče mi,
a ja mu odgovorih: "Ja sam moje ime."

"Promeni ime", reče mi,
a ja mu odgovorih:
"Ti bi hteo da budem drugi,
ti bi hteo da me više nema
ti bi hteo da umrem,
da me više nema.
Kako da promenim ime?"

IV

On je kazao:
"Rodio si se na mom kolenu.
Znam te od rođenja.
Ne bojiš se smrti
seti se kakav si bio
pre rođenja.
Takav ćeš biti i posle smrti.
Promeni ime."

V
"Plakao si." Ja sam porekao i kazao:
"Nisam plakao." Samo me je bilo strah.
A on je kazao: "Ne, ne, plakao si"
i nije više mislio na mene.
Zaboravio me.

VI

Ja sam samo svoje ime.
Ostalo je "ti", rekoh mu.
Nije me čuo,
mislio je na nešto drugo.

Zašto je onda rekao:
"Borio si se sa samom rečju,
pobedio si je!"

Da li je ono bilo sama reč?

Ime da bude sama reč?
...On je samo "ti",
ti i ti i ti i ti,
ti koji okružuješ moje ime.


Preveo Petru Krdu




PROČITAJTE VIŠE:












Top of Form

Bottom of Form


Popularne objave

Dostojevski, "Braća Karamazovi"- Đavo. Mora Ivana Fjodoroviča

Mensur Ćatić PESME

VASKO POPA "IGRE"

Borhes PESME

Branko Miljković Tragični soneti

Dostojevski, "Braća Karamazovi" - "Pobuna", "Veliki inkvizitor" (odlomci)