Roman "Heteros", 8. poglavlje ("Kafka, veliki i mali životi)





– Sećaš se kad smo pričali o velikim i malim životima? Jedan od prvih naših razgovora. I, naravno, odmah se nismo složili.
– Kako se ne bih sećao. I da hoću da zaboravim, ti si još ko zna koliko puta otvarala tu temu.
– Znam da smo se dohvatili između ostalih i Kafke. To je bilo moje „provokativno” pitanje; time sam htela da te navedem na tanak led. A Kafka, pitala sam, da li je i on veliki? Ne, nisam tako rekla. Nego, da li je i njegov život bio veliki život? Baš tako je bilo formulisano pitanje. Jedan od najvećih, rekao si. Sigurno ti je bilo jasno na šta sam aludirala – sve one priče o njegovom strahu od oca, strahu od žena, ako to može tako da se nazove, njegovoj nedovoljnoj emancipovanosti, nemogućnosti da bude snažan, uzme život u svoje ruke, oslobodi se neadekvatnih odnosa. Kad god sam vraćala tu priču na dnevni red, uvek si odgovarao da to tebi ništa ne znači, ne samo kad je Kafka u pitanju, prema kome i dalje gajiš nepomućeno divljenje (kao, uostalom i ja, kad je u pitanju njegovo delo), nego da ti uopšte ništa ne znači ni ta priča o snazi, o oslobađanju, emancipaciji, uzimanju života u svoje ruke. Čini mi se da ni Delez, opisujući Kafkin „vampirizam” ispoljen u odnosima sa ženama, to ne osuđuje, nego ga jednostavno navodi kao ne baš zanemarljivu odliku njegovog karaktera. Meni se to, ipak, ne dopada. Vampirizam podrazumeva da se hraniš tuđom krvlju, energijom, ljubavlju, da parazitiraš. Da svodiš druge na objekat. Upoznala sam dovoljno takvih ljudi, samo nisu bili talentovani da ostave značajno delo za sobom.
– Kakve veze ima kakav je nečiji život? Zašto jednostavno ne možeš da se koncentrišeš na nečije delo? Delo je život. Ostalo je nebitno. Puko preživljavanje. Kao da je baš mnogo bitno ko je šta jeo i gde je i s kim spavao. Ne zanimaju me te stvari.
– Ipak čitaš biografije, više nego ja.
– Kad čitam biografije, predgovore, dnevničke zapise i slično, zanima me nastanak dela: kako je ono i iz čega formirano, od čega „montirano” , šta je na pisca uticalo, na šta i koga je možda to delo izvršilo uticaj. Nekad se u nekoj rečenici pojavi čitav niz novih imena, to me je uvek fasciniralo, to je način da se potraga nikad ne prekida. Ponekad može da me zainteresuje i nečije tumačenje; neki su književnici ili filozofi pomogli da dublje sagledam momente preko kojih sam prešao ne obrativši pažnju. Kao kad je u pitanju Traklova pesma „Zimska večer”. Neki mi se pisci čak i više dopadaju kao autori fantastičnih eseja o poeziji drugih, kao Brodski; sećaš se onog o Rilkeovoj pesmi „Orfej, Euridika, Hermes”? To je ono što tražim. A da čitam i analiziram porodične odnose, ljubavne afere i bog-te-pitaj-šta-još kod pisaca koji su mi značajni, to mi dođe kao da im prosipam creva pa po njima brčkam. To je ono što ti meni stalno radiš, prosipaš mi creva. Ne, još gore, naguraš tuđa creva u mene pa po njima kopaš i brčkaš do iznemoglosti.
– Hajde, hajde, jadan ti, napunjen tuđim crevima, promešan; žrtva ludog hirurga, frankenštajnska spodoba, obrnuta mumija. Nemoj da skrećeš temu, hoću da kažem do kraja ono što sam počela.
– Samo ti raspali. Obično i držiš monologe.
– Dakle, zamisli ovakvu suprotnost. S jedne strane – Kafka. Ili, ne mora da bude baš on, pošto si se odmah naježio. Nego, proizvoljno izabrani „vampir”, neko ko je navikao da se hrani tuđom energijom, makar u ljubavnim odnosima. To je ono: „potrebna si mi, zavisim od tvoje ljubavi, ti si mi sve, bez tebe mi nema života; nije važno kakva si ni kakav sam ja sve dok me voliš i dok me vidiš u najboljem svetlu, jer tada i ja sebe tako vidim; potrebna si mi da o meni brineš, da se sekiraš i da plačeš; nateraću te često da plačeš samo da bih se uverio da ti je još uvek stalo do mene; voli me, piši mi, gledaj me, cvil cvil cvil, ja sam nezreo, nespreman da živim usamljen...” Naravno, ovo zvuči jako banalno, kao krajnost, kao bespoštedno karikiranje. U stvari ogroman broj veza funkcioniše na taj način, samo ne tako otvoreno. S druge strane hajde da zamislimo nekog ko ne želi da bude vampir: Ivana Karamazova, na primer. Ivan Karamazov ne želi da ga izdržavaju. Ne traži novac od oca. A najviše od svega ne želi da bude vampir u odnosu sa ženom koju voli. Nažalost, ne shvata odmah da Katarina Ivanovna baš uživa u tome da bude žrtva. Daleko bi lakše ostvario vezu s njom da želi da je koristi, zloupotrebljava, muči. Ona je klasični primer žene koja čeka vampira. Mnogo joj se više dopada da igra ulogu žrtve u odnosu s Dmitrijem; zahvalna je Mićki što joj to omogućuje; ta uloga je nekako romantičnija, ima tu više prostora za „scene”, padanje u nesvest, za „jake emocije”, za dramatičnost, podignut intenzitet. Naravno, u pitanju je intenzitet lažnih, glumljenih emocija, nema ljubavi, ali ima glumljenja ljubavi, nema patnje ali ima paćeničkog ponašanja, mokrih ubrusa na čelu, drhtavog glasa, jecanja. Sujeta u svemu tome ima najveći udeo. Šta bi, uostalom, radila s Ivanom? Bezgranična dosada. Nema mesta za skandale, prepričavanja po salonima. S Ivanom nikad ne bi mogla da vidi sebe kao žrtvu, zapravo – sveticu, heroinu, anđela...
– Nikad mi nije bilo jasno što si se toliko navrzla na jadnu Katarinu Ivanovnu. Žena kao i svaka druga. Ja je nikad nisam doživljavao kao toliko negativan lik. Možda su u pravu kad ti na sastancima udruženja prebacuju da svašta dodaješ književnim delima i likovima po sopstvenom nahođenju.
– Zar svi to ne rade? Dobro, možeš li mi sad reći šta si uradio s rukom?
– Ništa, šta sam uradio. Isekao sam se malo. Uostalom, nervira me način na koji si postavila pitanje: nisi rekla – šta ti se desilo sa rukom?
– Izvini. Nesvesno. Da je neko drugi u pitanju, postavila bih pitanje tako. Kad si ti u pitanju, valjda podsvesni deo mene misli da si autodestruktivan, pa kad ti se nešto desi, nikako da se otmem utisku da to sam izazivaš. Ne kažem da je to namerno.
– Evo, kreće preturanje po crevima.
– Ne, nije tako. Samo, nešto se dešava. Ne moraš da mi kažeš šta, mada bih volela da ponekad podeliš sa mnom i nešto lično. Možemo mi stalno pričati o knjigama, neću se ja ni od toga umoriti, ali mislim da je stvar poverenja ako si u stanju da progovoriš i o nekim „običnim” stvarima koje čine život, o onim, kako ti kažeš, banalnim. Koliko god da su banalne i nebitne, te stvari očigledno utiču na tvoje raspoloženje; nekako si drugačiji u poslednje vreme. Ja pričam; ti si potpuno odsutan duhom.

Odlučih da sačekam malo. Da mu dam malo vremena. Prvo, ćutanje. Preturanje nekih predmeta po rukama; svašta može da posluži u te svrhe. Onda, cigareta. Malo razgledavanja enterijera (čemu to, pitam se; kladim se da nema pojma koje su boje zidovi, ni šta visi na njima). Duboki udah, kao pred zaranjanje...

– Nekad mi se čini da bih mogao sve da ostavim. I odem bilo gde. Ti ponekad kažeš da sam dobar čovek, a meni se čini da me uopšte ne poznaješ. Ne znaš koliko je u meni nakupljenog besa. Čini mi se da bi meni bilo lakše da sve ostavim, nego bilo kom drugom koga znam...
– Sve?
– Sve.

Tišina. I ranije se dešavalo da kroz razgovor prođe, prikriven, tek nabačen nagoveštaj takvog odbacivanja. Ipak, ovako jasno i otvoreno nije o tome govorio. Najradije ne bih ništa više govorila. Ćutala bih, iz poštovanja prema njemu, iz straha da ne oskrnavim svetinju koju predstavlja za mene svaki trenutak njegove iskrenosti i otvaranja. Ćutala bih i zato što se osećam ne samo nelagodno, ne samo nemoćno, nego užasno, odbačeno, dok mi u ušima odzvanja ono : sve...sve...sve... I zato što znam da misli ozbiljno. Zurim u prazno onako kako bih verovatno zurila u svoju praznu šaku iz koje je upravo iskliznula ruka najboljeg prijatelja, dok ja stojim na ivici provalije, a on pada u dubok ponor... Ili ja padam u ponor; ne znam više ko pada...
Ćutala bih, ali ipak govorim, da pokušam da razbijem zlu čaroliju, da razvejem ružnu sliku, da je premotam unazad, da se ruka vrati u ruku, da se noga osloni na čvrsto tle, da se provaliji okrenu leđa, da se ode daleko od ruba. Do kad? Ne znam. Neki rubovi magnetski privlače.

– To je osobina koje se najviše plašim. Koja mi je poznata. Rezignacija koja prelazi u potpunu bezosećajnost. Stavrogin-rezignacija. Najopasnija stvar. Pazi, jednog momenta, srljajući kroz to „nije me briga, nije mi važno”, pređe se granica, zamišljena ili stvarna, preko koje nema povratka nazad u staro, u bezbedno, u običan život. Možda bi dobro bilo videti kuda vodi jedan put, kuda drugi, treći, i do koje se granice sme doći, a koja se nikako ne sme prekoračiti. Mada, gde bi onda bile čovekove zasluge, sloboda izbora? Poznavanje posledica, život bez rizika, po uputstvima – ne vidim da tu čovek može da se zaista izgradi, da napreduje, da ostvari nešto, da postane nešto.
– Da postane nešto...da se ostvari...da postane stvar....da se sačuva...da sačuva svoje telo za budućnost...svoje zdravlje za neka druga vremena...da vodi računa o sebi...da se trudi...da bude priznat...nekakav „buržoaski moral”. Gadi mi se to. Put do mudrosti vodi kroz preterivanje.
– Nisam ja pristalica nikakvog buržoaskog morala. Ali ipak me je strah; mislim da se sve ono što radimo ne tiče samo nas, tiče se i drugih. I oni trpe posledice naših dela. Živimo sa drugima. Odgovornost i buržoaski moral nisu ista stvar. Voditi računa i o zdravlju, i o telu: naravno, i to je važno sve dok je nekome stalo do nas. To što nas neko voli, to je pojas za spasavanje srastao s telom. Pričali smo jednom o onom tvom kolegi, mašinskom inženjeru, ne sećam se imena, onom čoveku gotovo bez mane, vedrom, talentovanom, nimalo sujetnom. Ali, kad god si ga pominjao, uvek je u pitanju bila neka pijanka, provod nezamisliv bez reke alkohola i neočekivanog ishoda na kraju, koji nije nužno bio prijatan svim učesnicima dešavanja. Rekoh ti tad, šteta što nikom do njega nije stalo. Naljutio si se, i isto pominjao buržoaski moral. Ipak, da on oseća da ga neko voli, da će svojim uništenjem povući u mrak još neko dragoceno biće, da je nekom zaista potreban, suštinski, životno, da je nekom „svrha”, sigurna sam da, dobar kakav jeste, nikad ne bi pomislio da radi išta čime može da naškodi sebi. Ili, uzmimo ovakav primer. Recimo da si rešio da si naudiš. Ostavljaš sve, jednom zauvek, konačno i neopozivo. Zar ne bi pomislio da postoji negde neko kome će to upropastiti život? Na primer, ja. Da li bi pomislio na mene u trenutku kad prinosiš nož venama? Zar to ne bi bilo dovoljno da se predomisliš?
– Ne. Čovek ne pomišlja na takve stvari u trenutku kad prinosi nož venama. Ne razmišlja. To nije stvar razmišljanja.
– Nije. To je stvar ljubavi. Stvar poverenja. Ja bih pomislila. Na nekog ko me voli, ko će zbog mene patiti. To što sam nekome dragocena, čini da i sama sebi postajem dragocenija.
– Gluposti. To nije dovoljno.
– Zamisli ovakvu priču: Dvoje ljudi, supružnika (ljubavnika, prijatelja), živelo je manje ili više srećno, podnoseći sve ono što život donosi. Ona s manje roptanja, stoički, on sa daleko većim prohtevima, samim tim nesrećniji, nervozniji, destruktivniji, autodestruktivniji. Godine su prolazile, njegovo ponašanje se pogoršavalo. Stadijumi nervoze, rezignacije, alkohol, neuredan život, veze bez smisla, lakrdijaško ponašanje. I to sve zato što je hteo više, bolje, lepše, a nije mu bilo dato. A ona je molila, plakala, sedela zgrčena na kauču čekajući ga, klatila se napred-nazad dok su prolazili dugi sati. Na kraju se razbolela i umrla. Dok je stajao sam u sobi nad njenim mrtvim telom, osetio je prisustvo još nekog. Pomislio je da je došao lekar ili sveštenik. Međutim, uglađeni, lepo obučeni gospodin, izrekavši prvo par ljubaznih reči saučešća, poveo je neobičan i krajnje neprikladan razgovor. Upitao ga je šta bi dao da može da vrati sapatnicu, ponovo u život. Neumesno pitanje u takvom trenutku. Ali, čovek je insistirao: Da li biste sad, da je živa, živeli nekako drugačije, da li bi vam bilo važno kako se oseća, da li biste pokušali da shvatite njen jad, njenu zgrčenost na kauču, duge sate čekanja. Da, da, da, govorio je ožalošćeni, tiho, kao hipnotisan. Da li biste pokušali da shvatite da je njen jad, njena bolest, bila posledica onoga što ste radili sebi, a ne urođena crta njenog bića? Da nije volela da bude uvek tužna, utučena, bez osmeha, bez vere? Da, da, da... Pitam vas, čoveče, da li biste sada bili spremni da radite sve ono što niste mogli? Za to je potrebno mnogo truda. Da, da, da... Pitam vas zato jer ja mogu da je vratim, treba samo da mi obećate, čvrsto obećate... Da, naravno, naravno da obećavam. Sve će biti drugačije. Samo nek se vrati... I tada se desilo čudo. Uglađena maska finog gospodina pretvorila se u ogavnu đavolsku gubicu. E, pa, nema povratka, dragi gospodine, hroptao je Ogavni. Jer ničeg nema ponovo.

– Patetično. Mrzim takve priče, bajkice za đačiće. Budite dobri, tra la la...
– Ničeg nema ponovo. Daj da ti previjem tu ranu.



Popularne objave

VASKO POPA "IGRE"

Dostojevski, "Braća Karamazovi"- Đavo. Mora Ivana Fjodoroviča

Mensur Ćatić PESME

Borhes PESME

NIKITA STANESKU, JAKOVLJEVA BORBA S ANĐELOM ILI IDEJA O "TI"

Branko Miljković Tragični soneti

ISIDORA BOBIĆ, pesme iz ciklusa posvećenog ocu

Tadeuš Ruževič - poezija