Sanja Dačić, Priča "Poziv" iz knjige "Godine učenja"
SANJA DAČIĆ, iz zbirke priča „GODINE UČENJA“
POZIV
I
Bilo
je leto, dobro se seća, jer prozor je bio širom otvoren i kroz tanku lanenu
zavesu videlo se bujno zelenilo šikare, usred koje je bila posađena kuća koju
je nasledio od tetke. (Četiri voda, plac 5 ari, gradska voda sa svim
priključcima, legalizovana i uknjižena.) Kuću, znatno oronulu tokom poslednjih
godina tetkinog života, obnovio je nakon odluke da se preseli u mirnije krajeve
(radi pisanja, kako je tvrdio). Često bi razmišljao, kako to biva da čovek
planina i brežuljaka, hajlender po rođenju i ispovedanju, dospe u ovaj
nepodnošljivi smrad prigradskog naselja na Savi. Zašto su mu oteli široke
vidike i zamenili ih beskrajnom šumetinom i maglom, koja je večito lelujala nad
Savom, kao sablasni hor duhova carinika, skelara i trgovaca iz prošlog veka? U stvari,
odluka i nije bila teška: sa njegovom platom i statusom podstanara u centru
grada ionako ne bi dugo izdržao. Status vlasnika kuće, makar i u predgrađu,
predstavljao je neki pomak i otvarao mogućnost da na miru dovrši započeti
roman. „S jeseni, misli su me napuštale kao laste i odlazile u toplije krajeve,
da prezime. S proleća, vraćale se neke nove laste, ali nikada iste one koje sam
pustio jednom da odlete. Između toga, živim kao hrčak: punim džepove orahom i
suncokretom, čekajući da se proleće objavi.”
Ali
leto je već zagazilo u drugi mesec. Da li leteti, ili letovati? Exitus letalis,
jedno bučno „marš!” iz postojanja. Sedeo je i pušio, ne znajući tačno kako i
čime da otpočne dan koji je odmicao. Gledao je fasciklu na stolu, u kojoj je
bio složen čitav njegov život, razmotren sa više tačaka gledišta. Tu su bile
njegove dijagnoze, otpusne liste, nečitki recepti – čovek kao predmet medicine.
Nekoliko sudskih poziva i presuda, jedan vlasnički list, poresko rešenje –
čovek sagledan iz pravne struke. Radne biografije u nekoliko verzija, rukopisi
pesama i eseja – nedovršeni umetnik. Par pamfleta iz lokalne crkve sa
objašnjenjima praznika i načina proslavljanja, jedan podsetnik za ispovest.
Čovek kao religiozno biće. Izvodi: iz matične knjige rođenih i krštenih, iz
katastra, iz poreske uprave; srpsko državljanstvo kao nesumnjivi dokaz gde se
nalazio na mapi sveta; jedan pasoš koji nikada nije prešao granicu; nekoliko
bioskopskih karata i pozorišnih agendi. U uglu stola zatrpanog novinama i
knjigama, njena slika na kojoj se smeje dok ga grli, obraza priljubljenog uz
njegov – dokaz da je nekada bio i seksualno biće. Njena plava kosa, lagano
vezana u rep, pramenovi koji ga golicaju po vratu i mirišu na kristalnočistu
vodu Antila (kako je on zamišljao da miriše), a u pozadini neki borovi i
krovovi, ne, neće da izgovori gde. Ionako nije razumela da je on – pozvan.
„Milane, kako možeš toliko da mrziš ljude? Kako misliš da živiš, kako smeš da
uđeš u učionicu punu nasmejane dece, vedre kao dan, nežne kao tek iščaureni leptiri?
Sa kojim dobar dan, sedite, sa kojim doviđenja, sutra je pismeni?” Tako bi
govorila.
Ali
nije on mrzeo ljude, samo ih je izbegavao. Radije je slušao rad mašina na
peskarama uz Savu, koje su neumorno izvlačile iz reke šljunak, kamenje i
džinovske rečne školjke. Mašine su dubile korito, ispirale ga i proširivale,
godinama, bez prekida. Po celu noć je mogao da sluša njihovo brujanje i
zujanje, rešetanje peska i besne povike umornih radnika na dežurstvu. Malo
dalje, ribari čija je lica i udice odlično raspoznavao izvlačili su iz reke
mršave klenove i mlade somove. Među šibljem, misleći da su nevidljivi (ili ne
hajući za svet), skrivali su se tajni ljubavnici u kolima. Ponekad bi ljuljali
iznutra čamce privezane za blatnjavu obalu. Neko je postavljao još jedan splav
sa natpisom „Ribolovački klub i restoran”. Ambiciozno. Ljudi prosto nigde nisu
mirovali. Kupanje na Savi u ovo doba godine bio bi poduhvat. Trebalo bi
zanemariti plastične boce, limene konzerve, plutajuće grane drveća i leševe
životinja, žabokrečinu i rečne travurine koje se plivaču petljaju u noge.
Trebalo bi zanemariti...
„Trebalo
bi zanemariti žrtve koje smo podneli...”
„Slušate
emisiju o džezu... (krčanje) na Drugom programu radija...”
„Ovo
su vesti dana, ostanite uz...”
„...napravili
revoluciju u rok muzici osamdesetih godina...”
„...a
sada lopta ide ka kapitenu, on trči, vešto upada levi bek Jovanović, presreće
tu loptu, izgleda da je tu neka gužva, sudija zviždi, poštovani slušaoci, to je
bio prekršaj...”
Isključio
je te mutirane ljudske glasove o ljudskim radnjama koje se dešavaju tamo gde on
nije, a neće ni otići. Bićete bolje, rekao je doktor juče i napisao mu recept.
Bićete mnogo bolje, jedna trećina pred spavanje, smejala se apotekarka. Kutija
je bila lepa, nešto žuto kao sunce, na plavoj pozadini. Apotekarka je mirisala
na parfem uprkos poslovanju sa sumnjivim hemikalijama. Bila je vrlo prikladno
našminkana, poslovna i predusretljiva. Možda bi mu bilo bolje kad bi je pitao
da izađu na kafu, ali, ne... to nije scenario za 21. vek. Žene su danas
neobično ljute i krajnje nepoverljive prema svojoj lepoti. Ne prilazi se tako
ženi. Uostalom, ti si za nju – pacijent. Ona zna tvoju tajnu, kao i tvoj lekar,
advokat, sveštenik. A nisi baš ni neodoljivi heroj iz njene omiljene turske
serije. Nisi ni tajanstveni Banderas zalizane kose koji u reklami sugestivno
kaže: Diablo. Sumorni si stanovnik kuće u kojoj je umrla tvoja tetka, kuće
zidova pozelenelih od lišajeva što ih vlažni vazduh sa Save pečatira svakog
proleća; koji je jednom pokušao da obrađuje mali vrt sa ružama i tratinčicama,
ali ga je surova šikara osvojila i pojela.
Jednom
se ipak moralo izaći iz kuće, makar i u lokalnu prodavnicu preko puta, pazeći
da preko pune crte ne izleti neki pobesneli motorista ili maloletnik u tatinim
kolima, naložen na adrenalinske brzine. Ili kamiondžija koji, znajući da tu
nema radara ni saobraćajne patrole, gazi 150 na čas, da nadoknadi vreme
izgubljeno u nekom legalnom bordelu na Ibarskoj. Misao o tome kako bi izgledao
spljeskan tu, na beloj punoj crti, kako bi, sasušen i sparušen, mogao biti lepo
i uredno odložen u nečiji herbarijum, činila je da mu groza krene uz kičmu.
Moralo se živeti, govorili su; trebalo bi živeti i uzeti od života sve što je
lepo. Iako su mu motivacione poruke često izazivale povraćanje, Milan je morao
da prizna njihovu opravdanost, a u neku ruku – i tačnost. Ipak, zar nije baš to
što je realno, razumno i tačno – izazivalo povraćanje? Nego, šta da jede danas?
Iako se namnožilo mudrih knjiga o besmislu ljudske egzistencije, čovečanstvo još
uvek nije odlazilo niz slivnik, već se nesvesno pokoravalo životu. Kao biljke.
Kupiće konzervu skuše, čips, kokice i semenke. Doći će Mladen i zajedno će
sljuštiti flašu jeftinog vina. Mladen, prvi čovek koji je ušao u njegov dom,
tetkino kumče koje je Milan nasledio uz kuću. Mrzeo je što se seća dok prelazi
ulicu. Misli bi mu mogle odvratiti pažnju i sledećeg trenutka bio bi spljeskan
baš onako kako je zamišljao. Ili osakaćen. A onda bi, možda, došla i ona,
plavokosa, sada već sa ponekom sedom. Izviniće se mužu što mora da poseti
jednog davnog prijatelja u bolnici. Onda bi joj pokazali njegovo golo telo na
Intenzivnoj nezi, okićeno cevčicama i iglicama kao novogodišnja jelka; ona bi
podigla ruku ka usnama da zaguši krik i jecaje, a suze bi se nemo skotrljale na
svilenu bluzu tirkizne boje. Okrenula bi glavu ka dežurnom hirurgu da ga nešto
pita, ali glas bi je sigurno izdao i ona bi samo isprekidano promrmljala:
„Može
100s pakovanje? I flaša medveđe krvi, to vam je 780 dinara”, prodavačica na
trafici napravi nagli rez na sceni koja se vrtela u Milanovoj glavi. Pauza pre
sledećeg kadra? Može. Mrzeo je i tog nevidljivog, idealnog sagovornika u svojoj
glavi, koji je sa njim i za njegov račun pretresao sva moguća pitanja, tako da
nijedna priča neće ostati za večeras, kad bude došao Mladen. Sedeće i cediće
crno vino, grickaće semenke dok gledaju Eurosport, rastaće se kao dobri
drugari. Mladen će otići ženi i deci, a Milan će potom zaspati na svom trosedu
ispred televizora, bez volje da se istušira, obuče pidžamu, čisti zube koncem i
leže u krevet, koji još uvek po uglovima miriše na nju. Zaspaće, jer nije
moguće ne zaspati posle trećine sedativa i trećine vina. Njegova lična
statistika je to dokazala.
II
U
snu, Milan je stajao ispred Železničke stanice u Beogradu; sat je pokazivao dva
i dvadeset, sunce je peklo, a on nije mogao da se seti šta radi tu. Da li je
krenuo na posao u obližnju školu, gde radi već pet godina u dve smene, ili je
upravo završio sa poslom? Osećao se kao onaj pubertetlija sa njegovim imenom
koji se pre petnaest godina iskrcao iz autobusa čačanske registracije i stajao
izgubljen u velikom gradu, ne znajući ni da priupita taksiste za učenički dom
taj i taj. Neke devojke su prolazile, obučene u duge šarene suknje od indijskog
platna. Da li je upravo stigao, ili tek kreće na vikend kod svojih roditelja?
Ne, nije to; jer mama i tata su umrli. Strani turista sa mapom i džinovskim
rancem na leđima mahao je rukama u pokušaju da se sporazume sa prolaznikom na
nekom mucavom jeziku. Da li je već na studijama i ovde čeka kolegu da mu vrati
skripta? Ili je pošao na more sa Vesnom? Možda se tek vratio i čeka je da kupi
mineralnu vodu na trafici? U bašti restorana konobar sa belom pregačom izvodio
je konobarsku plesnu tačku sa reveransom i okretom, pred punim stolom klošara
koji su svratili na domaću ljutu. Da li je overio pasoš i izvadio vizu, jer
možda treba da stigne na taj voz za Beč, gde su ga pozvali rođaci? Uopšte nije
mogao da se seti gde ide i gde nosi veliki crni kofer sa točkićima, na kojem je
bilo čitko ispisano ime: Milan Vasić. Bez odredišta. Odredište: nepoznato.
Odredište: večnost. Prizor se najednom promenio i on se našao na blatnjavoj
okretnici odakle su polazili plavi autobusi Saobraćajnog preduzeća Lasta. Jedan
ćelavi, krezubi čovek pozvao je Milana, nagnuvši glavu kroz autobuska vrata:
„Ajde, bre, šta čekaš, kasnimo!” Milan se trgao i požurio da uđe u autobus, ne
znajući da li ide u Malu Krsnu, Lazarevac, ili u pakao. Putovali su dugo,
prljavim, uskim, seoskim putevima izbrazdanim traktorskim gumama, sporo
napredujući uzbrdo, kraj okomitih granitnih stena. Kada se autobus zaustavio na
poslednjoj stanici, Milan je shvatio da ne zna gde je. Ostali putnici su se
razišli, a on je ostao sam sa svojim koferom, usred blatnjave vlažne poljane,
gde je jedino znak „Autobuska stanica” podsećao kako je tu uopšte i dospeo. Iza
njega stvorilo se pitomo zeleno brdo i Milan je odlučio da se popne na njega
kako bi osmotrio gde se nalazi. Isprva je bilo lako, mada je trula i polegla
trava otežavala pešačenje. Brdo je zaklonilo sunce dopola, ali on se nadao da
će ga videti kada dospe do vrha. Nešto se zapetljalo u točkiće njegovog kofera
i on se okrenuo da vidi šta je to. Kada je podigao pogled, umesto brda, pred
njim je bila strma i visoka stena pod pravim uglom, koja je potpuno zaklonila
sunce. Nikada neću stići gore, mislio je. I zašto se sve promenilo. Njegov
kofer postao je suvišan i on ga besno odbaci od sebe. Pogled nadole uplašio ga
je, i on se zaljulja – brda nije nikada ni bilo, sve vreme je stajao na steni,
bez oslonca pod nogama, bez šupljina u kojima bi osigurao ruke. Ali ja nekako
moram gore... pašću, sasvim sigurno. Hladno je i klizavo. Šta uopšte radim
ovde? Trebalo je da uđem u neki drugi autobus, ili da ostanem na stanici... –
pomislio je pre nego što se survao sa stene i, bunovan i nerastrežnjen, pao na
pod između troseda i stola.
Glasovi
iz televizora su urlali, a svetlost lampe pokazivala je na podu ostatke čipsa i
kokica. Nekako se vratilo sećanje na prethodnu noć. Ustao je, rukama se
oslanjajući na stočić, oteturao u kupatilo i stavio glavu pod hladan tuš. Meni
nije dobro, od trećine ovog i trećine onog. Jebeš sve trećine i sve polovine. I
sve mrvice koje u životu dobijamo.
Mladen
je nešto pričao, kao i uvek. Možda san ima veze sa tom pričom. U stvari, to i
nije priča. To je bio siže plavokosinog života posle njega. „E, kume, sreli smo
onu tvoju plavušu.” Milan bi se naježio na tu reč, plavuša. Došlo mu je da
tresne Mladena pesnicom u lice. Ona će zauvek biti njegova plavokosa, a Mladen
bi morao to da zna, i kad već ne bira reči, neka je barem zove po imenu.
Ukratko, Milanova bivša ljubav šetala je novog dečka, koji je, sudeći po autu
koji vozi, neka vrlo srećna faca i životni dobitnik ovog vremena. (Dakle, nema
muža, ni decu, a nije ni osedela. Koliko je tačno vremena prošlo?) Srećni par
je sedeo u lokalnom kafeu, pili su tekilu, a ona se glasno smejala, zabacujući
kosu. „Bila je polugola, brate, dekolte i tako to, znaš kad one hoće da svi
bulje u njih. Frajer, onako, nabildovan, izgleda kao da je bio na moru. Ili u
solarijumu. Bradica, pun sebe. Da, ona se čuje sa mojom Jasminom...”
„Jesi li bio u kladionici danas?”,
Milan je morao da prekine kuma. „Redovan
sam tamo, kao ti u biblioteci, brate. Tipovao sam Mančester, iz keca u iks,
sjebao se, i to je to do sledeće kinte. Jasna šizi zbog kladionice, odmah zove
kevu i ćaleta, kuka kako hoće razvod, a opet je trudna. Muškarac više nije
glava u svojoj kući, brate. Znaš da ti zavidim. Odjebeš sve i čitav svet je
tvoj, brateeeee! Tooo, majstori, derite ih!”... Mladen je bučno ispratio gol
Juventusa protiv Bajerna u 23. minutu utakmice.
Mora
da nisam dobro čuo: on meni zavidi. On zavidi plačipički koja je tri dana
ležala u krevetu posle raskida kao na samrti; pizdi od čoveka koji pije trećinu
tablete pred spavanje da bi mogao sebe da podnese u ogledalu ujutru, pederka
koji sprema dečicu za gradska takmičenja, balavi o njihovoj genijalnosti pred
egzaltiranim roditeljima, podiže mehanički ruku na nastavničkim većima, a onda
se odvuče u svoju jazbinu, gde onaniše na besplatne onlajn porniće. Zavidi mi
što sam, umesto auta da impresioniram Vesnu, kupio sabrana dela za svoju ličnu
bibioteku i sad vozim bicikl pored Save, kao svaki legitimni luzer. Možda mi
zavidi zato što imam dva meseca jalovog raspusta, uzaludno straćenih dana za
mene, dok on jedva skrpi desetak između dva posla, da bi posetio ženinu rodbinu
po šumama i gorama...
„Po
šumama i gorama, naše zemlje ponosne...” , hor je pevao složno na
proslavi Dana Republike, dok se Milan stideo što samo otvara usta jer nije bio
redovan na probama hora. Nosio je brižljivo povezanu crvenu pionirsku maramu
oko vrata i plavu pionirsku kapu, sa koje mu je neki čapkun u tuči skinuo
zvezdu, pa je Milan morao da se izvinjava razrednom i direktoru godinama iza
toga: kako on to nije namerno uradio, kako razume da pionirska kapa nije ništa
bez zvezde na njoj, kako to nije smišljeno „delo protiv ustavnog
socijalističkog poretka domovine”, već samo dečji nehat, trenutak nepažnje,
slučajnost; kako bi on najviše voleo da ponovo dobije svoju petokraku nazad i
istinski žali za gubitkom iste. Dok bi se drugovi smejuljili njegovoj
nespretnosti, u njemu je rastao neki neartikulisani gnev na sebe, neki nemi
stid koji će ga pratiti celog života: on nije sav svoj i on je jedna udvorička,
lažljiva i ljigava žaba koju treba pregaziti, gledajući sa zadovoljstvom kako
joj creva pršte ispod dečje čizme, slušajući pritom kako ispušta neki nemušti
zvuk, poput balona koji se ispuhava. Trebalo je da skine kapu, tresne je o
zemlju i ugazi je, uz prostačke reči bunta, pa makar bio i izbačen iz škole.
(Slobodan, njegov poznanik iz drugog odeljenja, nije izbačen iz škole, iako su
svi nastavnici mogli videti iz zbornice kako puši na odmoru.) Trebalo je krst
prišiti na tu kapu, pa neka ga izbace iz škole, odvedu u zatvor ili spale na
trgu. Samo ne biti gnjida, ne stideti se zbog te kape, koja nije bila bačena i
zgažena nego smerno i ponizno vraćena na glavu, uz blentavi osmeh izvinjenja. I
poniznosti. Osam godina je, o svakom prazniku, mrzeo sebe zbog te kape, zbog
zla koje nije prokaženo; zbog bezobličnih zametaka pobune koji su se izjalovili.
III
Bilo
je leto, mogao je da vidi kroz prozor kako šikara osvaja njegov vrt; kako
nezadrživa, oštra barska trava buja preko tratinčica; kako rogozina guši
njegove ruže, a kalifornijski mak truli od preterane vlage. Noge su mu tonule u
žitku zemlju natopljenu podzemnim izvorima i žabe su s večeri skakale po
terasi, preko njegovih papuča, dok je posmatrao smiraj sunca u Savi.
Warm your feet at the sunset
Nije
mogao da joj kaže, nije umeo da joj prevede. Kada je bilo vedro, nazirao je
zvonike crkava u naseljima preko Save, iza pojasa šume vrba i topola, od kojih
se do horizonta prostirao niz kockastih njiva, poput šahovske table: zelena
kocka kukuruza, žuta kocka raži. Zamišljao je kako se tu odvijala trgovina sa
Austrougarskom u prošlom veku; video je siluete tela koja u noćnoj tmini
prebacuju svinje iz volovskih zaprega na splavove; osećao je miris amonijaka,
duvana i kuvane rakije; čuo grube i pijane seljačke glasove koji se dovikuju
noseći fenjere, a sve to da bi se izgradila jedna nova, moderna Srbija... Kako
bi bilo sada preplivati Savu i naći se – u Evropi?
Popio
je trećinu tablete.
Možda
treba da sedne na bicikl i odvoza svojih desetak kilometara, posle čega bi
sigurno zaspao. Mogao bi nešto da čita. Čemu sve te knjige na polici koja je
zauzimala čitav zid dnevne sobe? Sve su to sada samo naslovi koji ga optužuju.
Optužen si za pokušaj podvaljivanja Umetnosti. Umišljao si da pevaš o uzvišenim
i tragičnim temama, a zapravo samo si hteo da iznudiš još jedan snošaj. Ti
nikada nisi imao „šta da dodaš” tim temama; zato će ti biti oduzeto sve.
Popio
je drugu trećinu tablete.
Po
drugoj tački optužnice, kriv si za podsvesni seksualni delikt prema
maloletnicama kojima prepričavaš nedočitane delove lektire. Uživaš u tome, zar
ne? Velike, sjajne, svetle oči dečaka i devojčica koji su se prvi put poljubili
ovog polugodišta na ekskurziji, koji dosanjavaju svoje ljubavne himere u kojima
si ti bog, otac, ljubavnik, heroj, drug sa basketa i večiti dečak – Petar Pan,
koji im deli čarobne kape za let u Nedođiju. Gledaju u tebe, upijaju se u tvoju
kržljavu dušu, traže odgovor, milost, spas, razumevanje. Osuđen si na rat za
smak sveta, na večitu odiseju, na sto godina samoće, na pakao, na pusto ostrvo
gde vlati trave izjedaju cveće zla; pijani brod odvešće ovog stranca u jazbinu,
gde će iza zatvorenih vrata gledati samo aveti i mrtve duše. Kao u dispozitivu.
Žalba ne odlaže izvršenje.
Popio
je zadnju trećinu tablete.
Čekao
je. Da li će se ukazati pred njegovim očima neki novi prostori, ili će opet
povraćati u kupatilu, svoj takozvani dvostruki bljuv: prvi izazvan fiziološkom
mučninom, drugi mučninom od samoga sebe. Evo, gleda sebe odozgo, sa plafona,
kako čuči dole nagnut nad šolju. Cigareta je brzo gorela, jer duvan je sve
lošiji u poslednje vreme. Možda će doći to mistično iskustvo; neko će podići
njegovu ruku, staviti u nju čarobno, zlatno pero, a zatim je voditi po papiru i
on će pisati, pisati, pisati... reke romana i bujice stihova. Bujice iz neba su
lile kada je išao na groblje, sam, o ponoći, da tu, sedeći kraj nepoznatog
groba, doživi mistično iskustvo. Dobio je upalu pluća i ležao mesec dana u
bolnici, ali ni noć na groblju, ni šetnja bolničkim krugom sa umirućim
bolesnicima nisu mu donele mistično iskustvo. Prvi džoint je prihvatio
mehanički, iz Mladenove ruke, kad su sedeli ispred prodavnice. Rikao je od
kašlja kao magarac, pojeo celu veknu vrućeg hleba, popio pola gajbe piva, ali
je mistično iskustvo otišlo niz šolju, pravo u kanalizaciju, kao i sva njegova
iskustva. Neko vreme bio je dobar vernik. Išao je na liturgije, postio i
pričešćivao se. Izgladnjivao je telo i uzdizao duh molitvama, koje je,
nehotično, uvek izgovarao naopako – mora da su i smišljene zato da zbune čoveka
i parališu mu um. Ali, nikakvog mističnog iskustva nije bilo. Osim što je nekako
čudno zagledao ljude, tražeći na njima znakove đavola ili demona. Spopadao je
Vesnu svuda gde je stigao; po mračnim prolazima, u šumi, u parku, pod tušem, u
špajzu, na uključenoj veš-mašini – ali ni seks nije doneo mistično iskustvo,
već samo nažuljena kolena, laktove i guzice.
Ulažem
prigovor na mistično iskustvo i odbijam da je to greška moje prirode. Dostaviću
dokaz o uplati takse.
Treća
tačka, društvena neodgovornost. Sistem te školovao, sistem te zaposlio, a kako
ti vraćaš sistemu? Malodušno pljuckaš okolo jer nemaš hrabrosti da pljuneš
nešto veliko, ogromno, da pljuneš odjednom i za sva vremena. Obrazuješ nove
reproducente reprodukovane stvarnosti, a pozvan si da uradiš više. Za sebe, za
svoju otadžbinu. Jesi li?
Ustao
je da ne sluša ostatak optužnice. Proces se ionako odvijao svojim redom, bez
njega. Da ne sluša te glasove u glavi, pustio je muziku. Negde mora postojati
pesma koja može da ga opravda. Neko pohranjeno, zaboravljeno opravdanje. Sve
što treba da uradi je da vrati, da povrati, da nađe kao Sveti gral to svoje
opravdanje.
„Da
raščistam so spomeni”, pevalo je sa radija. U pravu je taj, moralo se
raščistiti sa uspomenama, sa poslovima i danima. Sasvim je nevažno ko je to
prvi rekao, Hesiod ili neki njegov zemljak dva i kusur milenijuma iza njega.
Nije važno ko je prvi. Jednom je postojao i Vesnin prvi. Milana je to podsetilo
na čekanje u redu u banci: „Izvinite, ja sam prvi”, rekao bi taj nepoznati,
zamišljeni prvi. „Dobro, a ko je poslednji? A, vi ste... važi.” Milan je zatim
procenjivao koliko bi vredelo sedeti u Vesninoj čekaonici i podnositi račune.
Koliko je bilo muškaraca u njenoj banci i koliko je vredeo njen kapital? Gde je
plasirala svoju ljubav, kome je osigurala, kako je šticovala kurs da njene
akcije ostanu tražene? I napokon, da li je već ugasila njegov račun, pošto su
sravnili potraživanja? „Izvinite, ja sam pre vas. Niste me videli.” Tako bi on
sedeo tu, čekajući svoj red, dok se banka punila muškarcima. Više nije bio ni
poslednji. Iza njega se napravio red nervoznih muškaraca. „ Ja sam onaj u
sredini, ni prvi, ni poslednji, onaj što se lako zaboravlja, onaj što se nada
da će dobiti još neki kredit i brižno stiska svoje papire u torbi, iako unutra
nema ničeg za zalog ili garanciju.”
Bilo
je leto kada su raskinuli. Milan misli da je to najgore doba za opstanak veze.
Zato što one hodaju naokolo sasvim gole i nude svoja tela svakome. Drugačije je
zimi, tada imaju potrebu da se ušuškaju pored nekog, gde je sigurno i toplo.
Nije joj to rekao, a i da jeste, sigurno bi bio optužen da je bedni seljački
sin iz centralne Srbije, iako prati Kulturni dodatak u Politici, član je
Narodne biblioteke i redovno odlazi na Sajam knjiga. One, one voze rolere,
bicikle, skidaju bikinije, mažu se losionima, uljima, preparatima, razmenjuju
nacrtane osmehe iz časopisa i rečenice iz žute štampe kao da su njihove
vlastite.
Svejedno
ko je to prvi rekao – Hesiod, Herodot, Heraklit – svi pričamo istu priču
hiljadama godina, sa malim varijacijama. Kako uhvatiti svet i poredak za rep.
Šta bi uopšte mogao da napiše, šta bi novo i vredno pažnje rekao, šta je to što
svet i književna scena još nisu videli...
„Ne
budi smešan, brate. Bolje se učlani u teretanu ili se prijavi za stripera u
nekom klubu zatvorenog tipa. Možeš misliti gde ona sad izlazi”, rekao mu je
Mladen pljuckajući ostatke duvana od cigarete koju je pažljivo savijao. „Pljuge
su opet poskupele, jebi ga. Imaš neku kintu za kuma, vraćam prvog? Moram da
kupim nešto Jasni, zabrljao sam. Šta sam mogao, brate? Dobio sam otkaz, pa šta?
Više ne daju ni pauzu za doručak. Daj, pozovi onog tvog klinju, mali ima ekstra
džidžu. Ma, ko da te drukne, da li si normalan? Pa šta ako je maloletan? Uvek
možeš da se izvučeš, reci, našao sam u kabinetu, ispalo mu iz džepa, nisam smeo
da vam kažem, roditelji, da me ne biste optužili (kao što i jeste).” „Ali,
Mladene, raspust je, ja nisam u kabinetu...”
„Reci, čuvao sam da ga podsetim da mora da pročita lektiru za trojku.
Jeste, ucenjivao sam ga ovim paketićem da čita, zar je trebalo da ga optužim
pred direktorom i vama, roditeljima, da ga strpaju u dom? Dao sam mu šansu da
se popravi, rizikovao svoju karijeru...”
Bilo
je nemoguće objasniti Mladenu da je pogrešno kupovati džidžu od problematičnog
osmaka. I to nastavnik maternjeg jezika, nastavnik kojem se najviše veruje.
Mogu da optuže Milana za pedofiliju jer se sastaje sa malim u parku. „Nek ti
donese gajbi, kao došao je da pozajmi knjigu od tebe.” „Šta ako me uhvati
njegov matori, ubiće boga u meni?” „Matori sedi dole u Doku sa nekom kurvicom,
sad sam video.” „Mladene, znaš li da mogu da izgubim sve...” A šta je to sve, i šta ja to više mogu da
izgubim, pitao se Milan, pokoleban u sebi. Mesečnu platu, karijeru pisca,
kandidaturu za odbornika mesne zajednice, fotelju gradonačelnika, kabinet
direktora sveta... čast da budem Vesnin doživotni papučar („Brate, ona sad jaše
na onom kvarcovanom i šmrče najbolji kokain na svetu, veruj mi.”). I tako je
Milan, iz najboljih namera da olakša svom kumu nepodnošljivu sadašnjicu, postao
diler. Odličan naslov za roman koji može da napiše u mardelju: „Kako sam postao
kumov diler”, priča iz života koja se sama stvorila i kojoj pisac nije imao šta
da doda.
IV
„Nešto
ste hteli da dodate, kolega? To je obavezna literatura, javite se krajem
januara. Imate li nekih pitanja, sugestija?” Ne, taman posla. Milan nikada nije
imao šta da doda ili oduzme svim tim britkim teorijama i logičnim sistemima.
Štaviše, upredao ih je u svoje nespretne eseje, nimalo nadahnut, već u strahu
da ne izgubi stipendiju. U čemu je bio smisao tih nizova iskaza i sudova nije
baš mogao da pojmi. „Sudovi čija istinitost ne podleže sumnji. Sudovi koji nisu
lišeni verovatnoće, ali nisu obrazloženi bolje od njihove negacije.” Iskazi,
sudovi, vanzemaljci. Anđeli na vrhu igle. Nagvaždanja. Trebalo je barem jednom
da ustane, da kaže i pokaže svojim delom... ali, kojim delom. Dela nije bilo.
On nije imao šta da doda. Nije imao snage da tresne Kajzerovom kupusarom o
zemlju i ode da se našljema u Skadarliji. Ipak, bilo je tamo finih stihova,
lepo prevedenih u sudove koji teško mogu podleći sumnji:
Annunciando a manha fria
Neće
on pisati ništa više, niti šta dodavati na već napisano, jer može ispasti smešan
pokušavajući da dozida savršenu kulu, koja je već tu, pred njim. Da doda nebu
još poneku zvezdicu. Zar nije smešan, kao onaj Aladin u crtanom filmu, koji
izdaje naređenja slugama, a ne vidi da palate više nema, da je iščilela u
savskoj magli, a čarolija nestala sa njom? Taj novi pesnik novog života nikada
stvarno nije ni postojao. Umesto njega, stoji jedan običan, umoran i nesrećan
čovek koji deci objašnjava padeže.
Nominujem
te za pesnika.
Vidim
pijanog / ranjenog / mrtvog pesnika.
Leto
je, pesniče.
Pesnikom
ću te, pesnikom ćeš me.
Govorili
ste o našem savremenom pesniku?
Ona
je rekla da mora da ga ostavi jer ne može da provede ostatak života u turobnoj,
vlažnoj i mahovinom oblepljenoj kući, sa Hobitom koji nikada ne bi napustio
svoj Okrug. Da su joj dosadni njegovi doručak-ručak-večera rituali, sa pauzama
za seks i čaj sa noblicama između. Nije do njega, on je sladak i drag, on je
divno i uzvišeno, ali usamljeno biće, a ona je željna ljudskog društva, smeha,
muzike, plesa po stolovima, koketiranja sa šankerima, stopiranja stranaca usred
noći, drugarica sa kojima je prelistavala Avon kataloge, da joj je dosadio
ciklus evropskog filma utorkom na RTS-u, da hoće da gleda turske serije, da
plače i da živi, da ne može da sedi sa Mladenom i Jasminom svake večeri,
pretvarajući se da je zanimaju kontrakcije u trudnoći i boja bebine kake. Ona
hoće da odu na letovanje, nije važno gde, ne treba da uplaćuje unapred, jer nju
užasno nervira to što on ne zna da se prepusti slučaju. Osim toga, ona želi da
napreduje u karijeri i ne razume njegovo odbijanje da se kandiduje za direktora
škole, jer je to zaista glupo od njega. I da ne shvata zašto već jednom ne
počne da piše taj svoj roman i zašto ne čini ništa da promeni svoj život i kako
mu već nije dosadno od samoga sebe.
Bilo
je zaista lepo od nje što je problemu pristupila sa tako pouzdanim argumentima,
da on nije imao šta da doda. „Uviđam svoje greške, draga, ali ja te volim i
zajedno ćemo prevazići ovo. Obećavam ti da ću otvoriti svoj muzej za sve
posetioce, da ću pisati svakoga dana po jednu stranicu, da ću se učlaniti u
neku stranku i kandidovati se za direktora škole, da ću istrebiti pirevinu i
rogoz iz ruža, da ću ti kupiti novi televizor i da ćemo otići u Bubanj potok po
auto, a onda, ipak, stopirati do mora. Ići ćemo na albansko primorje, ukinuću
čaj, pićemo šampanjac...”
Kao
i uvek do sada, kada je trebalo nešto dodati, pa i protestovati, oponirati,
tresnuti šakom o sto, pozvati se na dosadašnje zasluge, pozvati se na nepisani
zakon, na veru i nadu u budućnost, on bi ćutao kao zaliven. Ćuti i glođi se u
sebi, eto. Skuvao je dve kafe i sedeli su još neko vreme. Ćutao je,
posmatrajući njen četvrtasti izliven nokat, sa cirkonima i tirkiznim listićima,
koji je nervozno kuckao po tacni. A kada je otvorio usta, rekao je samo: dobro,
to je to. Pa, videćemo se onda, valjda. Javi se ponekad.
A
ona je nestala iza novih vrata boje trešnjevog drveta, kao strela hitnuta iz
luka. Prozor u hodniku je malo zvecnuo, a Milan je legao u krevet koji su
prethodne noći podelili, zadnji put, pustio seriju na televiziji i iskreno se
isplakao sa progonjenom malom nevestom.
Vredno
bruje mašine za tranžiranje peska na Savi. Veče je odavno palo i u malom,
zaraslom vrtu žabe se nadskakuju i natpevavaju sa cvrčcima. Stopala, podignuta
na baštensku stolicu, ka zapadu, već počinju da zebu. Vreme je da skloni bicikl
sa terase i uđe u kuću. Brijanje, tuširanje, lagana pidžama. Čaj i noblice,
posle trećine leka. Neka serija o forenzičarima ili odocnelo skupštinsko
zasedanje idealni su za lagano uspavljivanje. Ne zaboravi da zaliješ cveće. Jer
sve što živi htelo bi da živi. Neka živi, i treba da živi. Telefon je, doduše,
možda već umro, ali nije to ni tako loše, jer čovek ponekad poželi da bude
sasvim sam i da ne čuje nijedan ljudski glas. Podesi sat da zvoni u sedam.
Otiđi u poštu i pošalji već jednom te glupe pesme na konkrus. Ako te mrzi,
barem plati račune.
Mašine
još uvek bruje i ljudi nikada ne miruju.
Sutra
je novi dan.
//U postu su korišćene slike Kaspara Dejvida Fridriha.//





