Siniša Srdić, priča "LICA BEZ LICA" / slike Vladimira Crnomarkovića
Siniša Srdić, priča „Lica bez
lica“ (treća nagrada za kratku priču na konkursu „Tragom Nastasijevića“ 2019.)
Mali cvijet otresa kapljicu
vode sa latice i strese se kao da se nečega prepao, ili ga je samo na trenutak
razbudio dugočekani hladni povjetarac koji je baš ovo jutro odlučio da objavi
skori kraj ljeta. Ipak ne izgleda tužno, već prije raspoloženo, budan, osvježen
kapima kiše. Taman se umiri i izgleda kao da je završila njegova tačka a ono ga
pogodi nova kapljica. Krupna kao fildžan potpuno ga okupa, rastrese do korijenja,
a on čvrst i ponosan, kao sa reklame prigrlio svoje latice, ljubomorno im ne da
da se opuste, otkinu i krenu niz mlaz vode. Listovi bršljana na zidu iznad
glume da sviraju, pokušavaju da uprate spori ritam kiše, ali stalno ispadaju,
griješe pa to izgleda kao potpuni nesklad, sve dok se malo dublje ne zagledaš.
Onda počnu da otkrivaju neparne ritmove, sekvenca po sekvenca postaje jasna i
otkriva višu muziku, teško razumljivu običnom čovjeku. Oblaci u daljini
presvlače planinu, kao da joj skidaju pidžamu pa oblače radno odijelo. Rano je,
tek koji minut iza šest. Dan se prikrada, ali sunce se još krije iza tamnih
ciglenih kuća. Ptice najavljuju jutro. Ova uloga je nepravedno data pijetlovima
koji kao da ne spavaju, kukuriču po čitavu noć. Ali ptice, one su te koje se
probude baš pred samu zoru i krenu da pjevuše, da se dozivaju, kao da uz kafu
dogovaraju rute za današnje letove. Pločnikom preko puta teturaju dva pijana
studenta, vode odvojene razgovore, mrmljanja, svaki uvjeren da ga onaj drugi
sluša i razumije.
Kiša prestade odjednom, kao da
neko zavrnu slavinu. Kapljice sa krošnji drveća su uznemiravale tek umirene
lokve na pločniku. Zadirkuju ih, ne daju im mira, gledaju sa visine svoje
odraze kako se krive i igraju. Da bar na kratko utale želju za pokretom.
Nekoliko stepenica iznad, u uglu vrata malog pauka probudi pomijeranje mreže
koju je pleo čitavu noć. Tek što je završio uvidi da je odabrao pogrešno mjesto
za skućiti se, vrata se polako otvoriše i sav njegov trud se pocijepa u
nekoliko sekundi.
Vrata se otvoriše, a na
otiraču se stvori par, ne novih, ali dobro uglancanih tamno plavih starki sa
bijelim pertlama, koje vidno raspoložene pozdravljaju jutro. U njima je ne tako
visok muškarac, pravog držanja, malo duže neuredne ali lijepe crne kose. Na
majici mu se jasno iscrtavaju jaka ramena, dobro utrenirane otečene grudi i
ruke. Vrat širok snažan, nešto uža brada, sitno izbačena naprijed, na kojoj
balansira lice. A lice? Lica nema. Nema usana, nosa, obraza, očiju, obrva. Tu
je tek dio čela i sitne izdužene uši. Kako je svjetlost još prigušena ono
izgleda kao siva masa, oblak koji je nešto svjetliji u sredini, na širem
prostoru gdje bi trebao biti nos. Na
osnovu držanja i odjeće on odaje utisak samouvjerenog jakog mladog čovjeka. Ali
na licu bi trebalo da piše ko je on. Koža bi trebala da oda starost, oči mudrost,
nos ćud a usne karakter. Bez lica su tu samo korice, nema suštine.
Strči veselo niz stepenice,
zakači dijelom starke u lokvu na pločniku i ne obazirući se krenu laganim
korakom niz ulicu. Visoko podignute glave kao da lebdi između pločnika i
krošnji drveća. Čovjek je koji voli jutra poslije kiše. Tada je sve oprano, svježe,
priroda se oboji jakim tamnim bojama, sve nekako oživi.
Malo niže u sljedećoj ulici na
trafici radi punija gospođa, bujne kovrdžave kose ofarbane kana bojom. Ova
prijatna žena provodi dane krišom čitajući ljubavne romane i galameći na djecu
koja uporno pokušavaju da ukradu sladoled iz frižidera ispred. Taman je složila
novine na pult i zavalila se u svoju stolicu da malo predahne, kad je omete
čovjek bez lica koji se tu zaustavio nešto da kupi. Ona se trže priđe bliže i
ne primjećujući ništa neobično upita ga.
„Izvolite.“
Glava joj je kroz otvor
prozora izgledala kao portret uramljen okvirom šaltera. Portret koji na
trenutke oživi hladni povjetarac u njenoj kosi. Kada ga bolje pogleda,
nasmiješi se:
„Aaa Simon pa to si ti, nije
te bilo nekoliko dana. Ovo jutro ćeš uzeti kutiju Česterfilda, Blic novine i
Orbit žvake. Sve zajedno šest i
sedamdeset.“
Simon izvadi sedam maraka
klimnu glavom kao znak da mu ne treba kusur, pokupi što mu je gospođa spremila
i krenu. Ona ga zaustavi, uze crveni marker i nacrta mu osmijeh, onako
traljavo, sa svega nekoliko linija, ali bio je to osmijeh koji je nedvojbeno
odavao zadovoljstvo. Nacrta mu i nos ali samo kao jednu vertikalnu i jednu
kratku horizontalnu liniju te dva kruga kao oči. Simon se zahvali i onako
naškrabanog, ali srećnog lica krenu dalje.
Kako je odmicao, u ulicama
počeše nicati velike zgrade umjesto drveća, dugi betonski pločnici, a sve manje
trave. Slika poče postajati više siva, a manje zelena. Komunalci su užurbano
odvozili smeće iz prepunih kontejnera. Sve više ljudi se pojavljivalo na ulici,
tu su spori dokoni penzioneri koji se raduju novom jutru, mladi trkači, ljudi u
odijelima, građevinari, bogate gospođe u bade mantilima sa malim čivavama. Dio
ih je srećan i uzbuđen, prepoznaju čari jutra a dio hoda još sa jastukom ispod glave,
otrgnuti od kreveta protiv svoje volje.
Najednom ulicu prekri prijatan
miris svježe pečenog peciva. Dolazio je iz podnožja jedne od zgrada gdje je
moderno uređena pekara. Marija koja tu radi je upravo iz peći izvadila peciva
sa sirom i marelicom i krenula u tepsije da slaže pite koje su bile na redu za
pečenje. Krajičkom oka spazi Simona kako prolazi ispred. Ostavi na trenutak
svoj posao dođe do vrata i pozva ga da uđe. Simonove starke zastadoše i bez
razmišljanja ušetaše u pekaru kod mlade Marije. Ona stoji iza pulta krupnih
tamnih očiju, crne kose koja izgleda kao da joj je svaka dlaka uvećana nekoliko
puta, vidno srećna što ga vidi.
„Simone, ovo jutro ćeš da
voliš pecivo sa marelicom i sirom koje sam tek ispekla, te šolju crne kafe sa
malo mlijeka. To ti je tri i trideset.“
On plati, nasmiješi joj se
svojim iscrtanim osmijehom i krenu. Ona ga zaustavi, uze olovku i nacrta mu
trepavice, bore smijalice i krive linije na rubu usta. Malo mu popravi osmijeh,
pa sad izgleda kao da mu se vide zubi, te nacrta jednu rupicu na nosu kako bi
bolje osjetio miris marelice. Simon krenu, a Marija ostade na vratima gledajući
za njim, sve dok joj ne posta hladno pa se vrati kod tople peći.
Par stotina metara niže
nalazila se velika staklena zgrada banke u kojoj Simon radi. U prizemlju je potpuno
sterilna ogromna prostorija. Tu su dvije umjetne biljke u ćoškovima i nekoliko
udobnih, kožom obloženih klupa, poredanih uz staklo do ulice. Prvi klijenti su
već nestrpljivo čekali ispred ulaza da se banka otvori. Nekoliko njih, bez
riječi Simonu nacrtaše par malih crtica na licu dok je tuda prolazio. Simon uđe
unutra, u garderobi obuče bijelu košulju i kravatu u zaštitnoj boji banke, malo
popravi frizuru i požuri da sjedne za šalter broj 8. Iz sefa sebi donese novac
sa kojim će raditi, a ispred sebe poreda niz uplatnica, ugovora, zahtjeva za
kredit kako bi mu bili na dohvat ruke. Kada je sve namjestio sa dna ladice
izvadi masne bojice i postavi ih na pult. Pogled mu je lutao ograničen šalterom
sa donje, a zaštitnim staklom sa gornje strane. Posmatrao je ljude kako žure
ulicom, osluškujući šum vlastitog disanja.
Radna kolegica sa šaltera pored mu prebaci
čitavu gomilu odbijenica za kredit.
„Simone ti ćeš ovo sa
zadovoljstvom prozvati u toku dana, kada bude manje posla.“
Simon klimnu glavom, a ona uze
bojice pa mu nacrta malo rumenila u licu, te za nijansu prepravi desnu stranu
usne dovoljno da osmijeh ne bude toliko prijatan kao do sada.
Prvi klijent, stariji, naoko
fin gospodin u sakou iz sedamdeset i neke, uredno podšišan i obrijan. Naslonjen
na izrezbaren, dobro uglančan štap, kaže poranio da plati račune. Iako su mu
računi bili samo izgovor, način da ukrade malo razgovora, ublaži samoću.
Ispitivao je o svim proizvodima banke, pravio duge pauze, kao da razmišlja koja
opcija štednje mu je najbolja. Na kraju plati račun za struju, nasloni štap na
šalter i primače se Simonu:
„Dragi moj, sada ćeš mi
donijeti čašu vode, ali pripazi da ne bude mnogo hladna“
Simon bez pogovora ustade,
donese djedici čašu vode sa aparata, a on popi vodu pa uze plavu bojicu. Podeblja
Simonu krive linije na uglu usana, malo zategnu, ispravi osmijeh tako da izgubi
prirodnost, posta malo izvještačen. Doda i malo plave ispod očiju okrenu se i polako
ode kroz velika staklena vrata.
Nakon njega, na šalteru su se
smijenjivali kao na traci. More različitih duša, svaka sa svojim tovarom
precrtavala je na Simona dio svoje osobnosti, trenutnog stanja. Neko je crtao
sa smislom kao pravi umjetnik posvećen svom radu, obraćajući pažnju na svaku
sjenu, svaku konturu, ali većinom je to bilo samo puko škrabanje bez osjećaja,
marenja. Samo da dobiju ono što žele, što prije ispuste bojice iz ruku i zabave
se svojim dosadnim životima. Bilo je dobronamjernih koji su pokušali sve da
obrišu, pa krenu iznova, ali lice ne dozvoljava, svaka povučena linija ostaje
tu gdje jeste, pa je jedino moguće precrtavati preko, dodati novi sloj u nadi
da će sve prekriti . Kako je vrijeme odmicalo i pravim strpljivim slikarima je
bilo teško sakriti škrabotinu, nepromišljene linije povučene jakim pritiskom
olovke.
Nakon desetočasovne smjene,
starke se ponovo nađoše pred vratima kuće. Izu ih četrdesetogodišnjak suvog
izboranog, nepravilno tamnog lica. Jasnog ukočenog vještačkog osmijeha, sa jakim,
zgrčenim, blago modrim usnama. Neproporcijonalno velikog nosa, napola
zatvorenih nozdrva. Čelo mu je malo, paralelno izrezbareno, a obrve guste, crne,
sa po kojom iskustvom obojenom dlačicom. Oči krupne, širom otvorene premazane
tužnim nijansama sjaja. A podočnjaci malo tamniji, odaju umor koji predugo
traje.
Tokom noći se linije počeše
brisati, prvo izblijediše one debele, jače povučene, zatim iščeznu boja. Do
jutra sa lica nestadoše i najsitnije tačkice.
U postu su korišćene slike niškog slikara Vladimira Crnomarkovića.