Umberto Eko, "Fukoovo klatno" - lažni vs pravi Abulafija
// „I počni da premećeš to
ime, odnosno IHVH sam od početka, da ispituješ sve moguće kombinacije, da ga vrtiš i okrećeš kao točak...“ Abulafia //
Božje ime... Pa da. Setio sam se prvog Belbovog i Diotalevijevog razgovora onoga dana kad su priključili Abulafiju u Belbovoj kancelariji.
Diotalevi je stajao na vratima svoje
sobe i odisao nametljivom blagonaklonošću. Diotalevijeva naklonost uvek je bila
uvredljiva, ali činilo se da je i Belbo blagonaklono prihvata.
„Čemu će ti služiti? Nećeš valjda tu
da unosiš rukopise koje ne čitaš?“
„Poslužiće mi za razvrstavanje,
sređivanje spiskova, obnavljanje kartoteke. Mogao bih i da zabeležim neki svoj
tekst umesto tuđih.“
„Ali zakleo si se da nećeš nikada
ništa sam da napišeš.“
„Zakleo sam se da neću da mučim ovaj
svet nekim novim rukopisom. Rekao sam, pošto sam otkrio da nisam stvoren za
glavnog junaka...“
„...onda ćeš da budeš pametan
posmatrač. Znam. Pa šta?“
„Pa i pametan posmatrač, kad se vraća
s nekog koncerta, pevuši drugi stav. To nikako ne znači da ima nameru da
diriguje u Karnegi holu...“
„Znači da ćeš probati da otpevušiš
neko pisanije da bi otkrio da ne smeš da pišeš.“
„To bi bila poštena odluka.“
„Kad vi kažete.“
I Diotalevi i
Belbo su poreklom iz Pijemonta i često su mudrovali o toj sposobnosti otmenih
Pijemonteza da te ljubazno saslušaju, da te gledaju pravo u oči i onda ti kažu
to „Kad vi kažete“, naizgled učtivo i sa zanimanjem, a u stvari osećaš da si
predmet dubokog negodovanja. Meni su govorili da sam neotesan i da nikad neću
moći da primetim tako prefinjene nijanse.
„Ja neotesan?“, bunio sam se. „Rodio sam se u
Milanu, ali moja porodica je iz Valdaoste...“
„Gluposti“,
odgovarali su oni, „odmah se vidi kad je neko iz Pijemonta, po njegovoj
sumnjičavosti.“
„I ja sam
sumnjičav.“
„Niste. Vi ste
samo nepoverljivi, to nije isto.“
Znao sam zašto
je Diotalevi sumnjičav prema Abulafiji. Čuo je da pomoću njega može da se menja
redosled slova, tako da bi neki tekst mogao da stvori sopstvenu suprotnost i da
se preobrazi u mračna proročanstva. Belbo je pokušao da mu objasni. „To ti je
igrarija s permutacijama“, govorio je, „zar se to ne zove Temura? Zar tako ne
postupa i pobožni rabin da bi se uzdigao do dveri Večnog Sjaja?“
„Prijatelju
moj“, odgovarao je Diotalevi, „nikad nećeš ništa razumeti. Tačno je da je Tora,
mislim na vidljivu Toru, samo jedna od mogućih permutacija slova večne Tore,
one koju je Bog stvorio i predao Adamu. Ako premećemo slova ove knjige
vekovima, moglo bi da se dogodi da pronađemo izvornu Toru. Ali ishod nije
bitan. Bitan je sam postupak, predanost sa kojom ćeš beskonačno dugo okretati
vodenični točak molitve i svetih spisa i postupno otkrivati istinu. Kada bi ti
ova mašina odmah pokazala istinu, ne bi je prepoznao, jer ti srce ne bi bilo
pročišćeno dugim preispitivanjem. Osim toga, zar u kancelariji?! Svetu Knjigu
moraš da mrmljaš u nekoj tesnoj izbi, u getu, gde iz dana u dan učiš da se
povijaš i da ti ruke budu pripijene uz bokove i kad ih pomeraš, pa gotovo da
nema razmaka između ruke u kojoj držiš Knjigu i ruke kojom okrećeš listove, a
kad hoćeš da ovlažiš prste prinosiš ih pravo
usnama, kao da žvaćeš beskvasni hleb i paziš da ti ne promakne nijedna
mrvica. Reč moraš da prežvakavaš vrlo
sporo, možeš da je razložiš i prespojiš
samo ako je valjano otopiš jezikom i vodi računa da ti ne iscuri s pljuvačkom
na kaftan, jer ako neko slovo ispari, prekinuće se nit koja treba da te spoji s
višnjim sefirotima. Tome je Avram Abulafija posvetio život, dok se naš sveti
Toma upinjao da pronađe Boga pomoću svojih pet puteljaka. Abulafijina Kokhmath ha-Zeruf bila je u isti mah i nauka
o kombinovanju slova i nauka o pročišćenju srca. Mistična logika, svet slova i
njihovog beskonačnog kovitlanja i
premetanja jeste svet blaženstva, nauka o kombinovanju je muzika misli, ali
moraš da paziš i da napreduješ polako i oprezno, jer bi ta tvoja mašina mogla
da te odvede u bunilo, a ne u zanos. Mnogi Abulafijini učenici nisu umeli da
zastanu na tananoj granici koja razmišljanje o Božjem imenu deli od bavljenja
magijom, od zloupotrebe imena da bi od njih načinili amajliju, oruđe za
gospodarenje prirodom. A nisu znali, kao što ne znate ni ti ni tvoja mašina, da
je svako slovo povezano s nekim delom tela, pa ako izmeniš neki suglasnik, a ne
poznaješ njegovu moć, neki od tvojih udova može da promeni položaj ili svojstvo
i ostaćeš spolja doživotno a iznutra
zauvek životinjski nakazan.
Razume se da
Mašina postoji , ali ne proizvodi se u tvojoj silikonskoj dolini, to je sveta
Kabala, odnosno Tradicija, a rabini već vekovima čine ono što nijedna mašina
nikada neće moći, a nadajmo se da nikada neće ni učiniti. Jer, kad bi se
kombinovanje okončalo, rezultat bi morao da ostane tajna, a univerzum bi i
onako okončao svoj ciklus, pa bismo svi mi sagoreli u slavi velikog Metatrona.
„Abu“ je svakako
bio Belbov lični odgovor svima koji su ga kritikovali, urnebesna zabava koja
dolikuje novajliji, ali je jasno svedočio s kakvom je strašću za kombinovanjem prišao računaru. Mada je
oduvek tvrdio, sa svojim jedva primetnim osmehom, da je otkrio da ne može da igra ulogu glavnog junaka, pa je
stoga odlučio da bude pametan posmatrač. Govorio je da pisanje bez ozbiljnog
razloga nema smisla, da je onda bolje da iznova piše tuđe knjige, a to i jeste
posao dobrog urednika u izdavačkoj kući. Za tog i takvog Belba ova mašina je
bila kao halucinogena droga, počeo je da prebira prstima po tastaturi, kao da
na starom kućnom klaviru izvodi varijacije na temu Petit Montanard, bez bojazni da ga iko sluša i
procenjuje. Nije ni smatrao da je to neko stvaralaštvo, njega je pisanje
užasavalo, znao je da to nije nikakvo delo, već samo dokaz delotvornosti
elektronike, gimnastička vežba. Ali je zaboravljao na utvare koje su ga obično
progonile i u tom poigravanju pronašao je način da se vrati u ranu mladost, što
je san svakog pedesetogodišnjaka. Kako bilo, njegov urođeni pesimizam i nemoć
da se obračuna s prošlošću na izvestan način su se ublažavali u dodiru sa tim
neživim, nepristrasnim, podatnim, neodgovornim, tranzistorskim pamćenjem, koje
je ljudski nehumano do te mere da je on prestajao da oseća tegobnost življenja.
Ovo je bolje
od pravog pamćenja, jer ono, čak i napornim vežbanjem, može da nauči samo da
pamti, ali ne i da zaboravlja. Diotalevi je poput Sefarda lud za zgradama sa
velikim stepeništem i kipom ratnika koji vrši strašno zlodelo nad nedužnom
ženom, a potom slede dugi hodnici sa stotinama soba, u svakoj se prikazuje po
neko čudo, utvare koje iznenada iskrsavaju, užasni događaji, mumije koje
oživljavaju, a ti za svaki takav upečatljiv prizor vezuješ određenu misao,
kategoriju, komad kosmičkog nameštaja, možda baš neki silogizam, ogroman
sorites, nizove apoftegmi, zbirke hiperbatona, ruže zeugmi, poigravanje
histerona, proterona, apofantički logos, stoihejske hijerarhije, povorke
ekvinocija, paralakse, herbarijume, genealogije gimnozofista – i tako u
beskraj. O Ramone, o Kamilo, bilo je dovoljno da se vaš um drži sopstvenih
vizija pa da odmah izgradite dugi lanac bića, in love and joy , jer sve što se u vaseljeni pokazuje u
vašem umu već postoji kao jedinstvena knjiga, a Prust bi vam izmamio samo osmeh.
Ali kad smo onomad Diotalevi i ja naumili da izgradimo ars oblivionalis
, nismo uspeli da
pronađemo pravila za zaborav. Ne vredi, možeš da kreneš u potragu za
izgubljenim vremenom i da slediš varljive tragove kao Palčić po šumi, ali
nikako ne možeš namerno da zaboraviš pronađeno vreme. Palčić se uvek vraća, kao
fiks-ideja. Ne postoji tehnika zaboravljanja, još uvek smo osuđeni na slučajne
prirodne procese – povrede mozga, amneziju, ili na uobičajene improvizacije,
šta ja znam, putovanje, alkohol, san kao lek, samoubistvo.
A kad imaš Abua, možeš sebi da
priuštiš i mala delimična samoubistva, privremene amnezije, možeš bezbolno da
izgubiš moć govora.
Gde si bila sinoć, L?
Eto vidiš,
nametljivi čitaoče, ti to nećeš nikad saznati, ali ovaj prekinuti gornji red
koji zjapi u praznini, bio je u stvari početak duge rečenice koju sam i
napisao, ali onda sam poželeo da je nisam napisao (a ni smislio), jer sam
poželeo da se to što sam zapisao nije ni dogodilo. Bilo je dovoljno da
pritisnem određeni taster, neka beličasta sluz se raširila po kobnom
nepoželjnom tekstu, onda sam pritisnuo „delete“ i puf, sve je nestalo...
I to nije sve. Tragedija samoubice je
u tome što čim skoči s prozora, negde između sedmog i šestog sprata se
predomisli: „Samo kad bih mogao da se vratim!“ Ništa. Nemoguće. Pljas. A Abu je
milostiv, dozvoljava ti da se pokaješ, mogao bih da povratim svoj izbrisani
tekst ako bih na vreme odlučio da pritisnem taster „undo“. Kakvo olakšanje.
Dovoljno je da znam da bih mogao da se setim kad bih hteo, pa da odmah
zaboravim.
Nikad više neću ići po kafićima da
uništavam vanzemaljske svemirske brodove svojim svetlećim hicima sve dok
čudovište ne uništi mene. Ovde je lepše, uništavam misli. To je čitava
galaksija sa hiljadama i hiljadama asteroida, svi u nizu, beli ili zeleni i sam
ih stvaraš. Fiat Lux, Big Bang, sedam dana, sedam minuta, sedam sekundi i pred
tvojim očima rađa se univerzum koji se neprestano raspada, u njemu ni obrisi
nebeskih tela nisu tačno određeni, nema ni vremenskih spona, ma kakav numerus
Clausius, tu i vreme teče unazad, slova niču, pomaljaju se, nehajno izranjaju
ni iz čega i pokorno iščezavaju, a kad ih ponovo pozoveš, povežeš, izbrišeš,
istope se kao ektoplazma i nađu svoje prirodno mesto. To je simfonija na dnu
mora mekih spajanja i razdvajanja, pihtijasti ples kometa koje proždiru same
sebe, kao štuka u Žutoj podmornici, pritisneš prstom i ono što je nepopravljivo
počinje da klizi unatrag prema nekoj proždrljivoj reči i nestaje u njenim
čeljustima, a ona ga usisa, srrrk, mrak, ako se ne zaustaviš, poješće samu sebe
i ugojiće se od svog ništavila, crna rupa iz Češira.
A ako napišeš nešto zbog čega te je
sram, snimiš sve na disketu, daš neku šifru za tu disketu i to više niko ne
može da pročita, kao stvoreno za tajne agente, napišeš poruku, zapamtiš,
zatvoriš, i možeš u šetnju, ni Torkvemada nikad ne bi saznao šta si napisao,
znate samo ti i onaj drugi (Onaj Gore?). Da zamislimo i da te stave na muke,
pretvaraš se da ćeš da priznaš, ali umesto da otkucaš šifru, pritisneš neki
tajni taster i poruke više nema.
Oh, nešto sam napisao, zakačio
palcem, sve je nestalo. Šta je to bilo? Ne sećam se. Znam samo da nisam otkrio
nikakvu Poruku. Ali ko zna, možda u budućnosti.